Full Professor at the Faculty of Psychology and Education Sciences, University of Coimbra, Portugal (2012).

PhD in Education, Educational Technology, University of Minho, Portugal (1998).

Master in Education, Education and Mass Media, School of Education, University of Manchester, UK (1991).

Graduated in Humanities, Teaching Program of Portuguese and French at University of Minho, Portugal (1985).

Coordinator of the Educational Technology Laboratory (LabTE) at the Faculty of Psychology and Education Sciences, University of Coimbra.

ORCID: http://orcid.org/0000-0002-0621-9447 

Research Interests

Teachers training on educational technology, namely mobile-learning, apps, virtual reality, augmented reality, and game-based learning.  

Digital games, particularly, serious games, gamification, and digital learning.

Teaching in Higher Education: active learning; flipped learning; Peer Instruction.

 

Distance Learning: moderation online.

Projects

She coordinated the following projects:

Principal Investigator -project reference: PTDC/CPE-CED/118337/2010, From Games to Mobile-Learning Interactive Activities, Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT) [01.12.2012 to 30.11.2015].

--Principal Investigator -project reference: PTDC/CED/70751/2006, "Pedagogical Implications of Podcasts in Blended-Learning", Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT).

--Principal Investigator - project reference: POCTI/33691/CED/2000, "Knowledge Deconstruction and Anchors to promote collaborative learning on the web", Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT).

--Principal Investigator - project reference: nº 40/2000, "Os Multimédia na Aprendizagem: da análise do software educativo às reacções dos utilizadores", Instituto de Inovação Educacional (IIE) ao Sistema de Incentivos à Qualidade da Educação, medida 2.

--Main Investigator - project reference: PESH/CED/903/95, "A Teoria da Flexibilidade Cognitiva Hipertexto em Ambientes de Educação Não Presencial", JNICT.

 

Publications

Journals

Webb, M., Prasse, D., Phillips, M., Kadijevich, D. M., Angeli, C., Strijker, A., Carvalho, A. A., Andresen, B. B., Dobozy, E., & Laugesen, H. (2018). Challenges for IT‑Enabled Formative Assessment of Complex 21st Century Skills. Technology, Knowledge and Learning, 23, 441-456. https://doi.org/10.1007/s10758-018-9379-7

Santos, I., & Carvalho, A. A. (2017). Training and Monitoring: a two-stage training model in teacher professional development. Educação & Realidade, 42 (1), 323-343. Retrieved from http://www.scielo.br/pdf/edreal/v42n1/en_2175-6236-edreal-42-01-00345.pdf

Cruz, S.; Carvalho, A. A.; & Araújo, I. (2017). A game for learning history on mobile devices. Education and Information Technologies, 22(2), 515-531. DOI: 10.1007/s10639-016-9491-z

 Aguiar, C., & Carvalho, A. A. (2016). Exploring Podcasting in Heredity and Evolution Teaching. Biochemistry and Molecular Biology Education, 44(5), 429-432. doi: 10.1002/bmb.20965 

 Marques, C. G. C., & Carvalho, A. A. A. (2013). Design and Development of Learning Objects by Library and Information Science Students. IE Comunicaciones - Revista Iberoamericana de Informática Educativa, nº17, Enero-Junio, 13-22. 

 Kukulska-Hulme, A.; Pettit, J.; Bradley, L.; Carvalho, A. A.; Herrington, A.; Kennedy, D., & Walker, A. (2011). Mature Students Using Mobile Devices in Life and Learning. International Journal of Mobile and Blended Learning, 31(1), 18-52 [http://hdl.handle.net/1822/12035] 

Aguiar, Cristina, Carvalho, Ana Amélia & Carvalho, Carla Joana (2009). Using podcasts to reinforce learning outcomes in Biology.  Biochemistry and Molecular Biology Education, 37(5), 287-289. [http://hdl.handle.net/1822/9988

 Barros, Ana Cláudia & Carvalho, Ana Amélia (2007). From a WebQuest to a ReadingQuest: learners' reactions in an EFL extensive reading class. Interactive Educational Multimedia, 15, 37-51. 

Carvalho, A. A., & Moreira, A. (2005). Criss-crossing Cognitive Flexibility Theory based research in Portugal: an overviewInteractive Educational Multimedia, 11, 1-26. 

 Machado, C. T., & Carvalho, A. A. (2019). Os Efeitos dos Mapas Conceituais na Aprendizagem dos EstudantesS Universitários. ETD - Educação Temática Digital, 21(1), 259-277. DOI: 10.20396/etd.v21i1.8652010 

 Carvalho, A. A. A. (2018). Formação Docente na era da Mobilidade: metodologias e aplicativos para envolver os alunos rentabilizando os seus dispositivos móveis. Revista Tempos e Espaços em Educação, 11(1), 25-36. DOI: http://dx.doi.org/10.20952/revtee.v11i01.10047 

 Guimarães, D., Santos, I., Carvalho, A. A. A. (2018). Aprendizagem invertida e gamificação: metodologias envolventes no ensino da Matemática. Debates em Educação, 10(22), 121-139. doi: 10.28998/2175-6600.2018v10n22p121-139

 Machado, C. T., & Carvalho, A. A. (2018). Avaliação do serious game Immuno Rush sobre imunologia. Revista Novas Tecnologias na Educação (RENOTE), 16(1), DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.86027

Sturion, L., Carvalho, A. A. A., Reis, M. C., e Rocha, Z. F. (2018). As Dificuldades dos Professores de Estatística na Utilização de Tecnologias Midiáticas. Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa, 9(4), 78-93.  

Machado, C. T., & Carvalho, A. A. (2018). Immuno Rush: análise de um serious game sobre Imunologia. Revista Tecnologias na Educação, 25, 15 páginas. 

Araújo, I., & Carvalho, A.A. (2018). Gamificação no ensino: casos bem-sucedidos. Revista Observatório , 4(4), 246-283. 

Santos, I., & Carvalho, A. A. (2017). Formação e Monitorização: duas etapas no desenvolvimento profissional docente. Educação & Realidade, 42 (1), 323-344. Retrieved from http://www.scielo.br/pdf/edreal/v42n1/2175-6236-edreal-42-01-00323.pdf 

Santos, I., & Carvalho, A. A. (2014). Formação de Professores em LMS: o Modelo Bietápico. Revista Ibero Americana da Informática Educativa - IE Comunicaciones, 20, 11-20.

Carvalho, A. A., Araújo, I., & Fonseca, A. (2015). Das Preferências de Jogo à Criação do Mobile Game Konnecting: um estudo no ensino superior. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias da Informação, 16, 30-45. DOI: 10.17013/risti.16.30-45. 

Carvalho, A. A., & Pessoa, T. (2012). Politicas Educativas TIC en Portugal. Campus Virtuales, nº1, 93-104. 

 

Carvalho, A. A. A.(2002). Promover a Flexibilidade Cognitiva em Níveis Avançados do Conhecimento. Revista da FACED (Universidade Federal da Bahia), nº 6, 25-46.

Carvalho, A. A. A. (2000). A Tecnologia Educativa na Formação de Professores. Actas do Congreso Galego-Portugués de Psicopedagoxía. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, vol. 6, nº 4, ano 4º, 336-344.

Carvalho, A. A. A. (1998). Influência das Preferências de Aprendizagem na exploração de um documento hipermédia. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, nº2 (vol.3), ano 2º, 185-196.

Books

Flores, M. A., Carvalho, A. A., Ferreira, F. I., & Vilaça, M. T. (eds.)(2013). Back to the Future: Legacies, Continuities and Changes in Educational Policy, Practice and Research.Rotterdam: Sense.

Momesso, M.R., Yoshimoto, E., Carvalho, A. A., Diegues, V., &  Meireles, M. (0rgs.) (2016). Educar com podcasts e audiobooks. Porto Alegre: Cirkula. 

Carvalh  Carvalho, A. A. A. (org.)(2015). Apps para dispositivos móveis. Manual para professores, formadores e bibliotecários. Lisboa: Ministério da Educação, DGE. [ISBN 978-972-742-398-9] http://hdl.handle.net/10316/31202

Carvalho, A. A. A.  (2013). Aprender através dos Recursos online. Lisboa: RBE.

 Carvalho, A. A. A.  (org.) (2012). Aprender na era digital: jogos e mobile learning. Santo Tirso: De Facto.

Carvalho, A. A. A., & Aguiar, C. A. A. (Orgs.) (2010). Podcasts para Ensinar e Aprender em Contexto. Santo Tirso: De Facto.

Carvalho, A. A. A. (org.) (2008). Manual de Ferramentas da Web 2.0 para Professores. Lisboa: DGIDC, Ministério da Educação.

 Flores, Assunção; Aguiar, Cristina; Alves, Fernando; Arriaga, Carlos; Carvalho, Ana; Costa, Manuel; Morais, N.; Morgado, José e Viseu, Floriano (2007). Perspectivas e estratégias de formação de docentes do Ensino Superior. Um estudo na Universidade do Minho. Braga: Centro de Investigação em Educação, Universidade do Minho. 

 Carvalho, A. A. A., Bastos, A. M., & Paz, A. M. (2004). Os multimédia na aprendizagem: da análise do software educativo às reacções dos utilizadores. Braga: Centro de Investigação em Educação e Psicologia, Universidade do Minho. 

 Carvalho, A. A. A. (1999). Os Hipermédia em Contexto Educativo. Aplicação e validação da Teoria da Flexibilidade Cognitiva. Braga: Centro de Estudos de Educação e Psicologia, Universidade do Minho (tese de doutoramento).

Book Chapters

Carvalho, A. A., & Araújo, I. (2016). What do Portuguese students play on mobile devices – Inputs for the development of Educational Games. In M.J. Marcelino, A. Mendes, & C. Gomes (eds), ICT in Education - Multiple and Inclusive Perspectives (pp.69-95). Springer. 

Carvalho, A. A. A., & Pessoa, T. (2014). La formación de profesores en Blended Learning: presentación de dos casos. In A. V. M. García (coord.), Blended learning en educación superior. Perspectivas de innovación y cambio (pp. 143-159). Madrid: Editorial Sintesis.

Moura, A., & Carvalho, A. A. (2013). Framework for Mobile Learning Integration Into Educational Contexts. In Z. L. Berge & L. Muilenburg (Eds.), Handbook of Mobile Learning (pp. 58-69). New York: Routledge. Moura, A., & Carvalho, A. A. (2012). The ARCS Model to Motivate Language Learning Through SMS and Podcasts. In  J. S. Avery & M. H. Stewart (Eds.), Language Learning: New Research (129-150). Nova Science Publishers.

Gomes, T., & Carvalho, A. A. (2011). The Pedagogical Potential of MMOG:  an exploratory study including four games and their players. In M. M. Cruz-Cunha, V. H. Carvalho & P. Tavares (eds.), Computer Games as Educational and Management Tools: uses and approaches (pp. 103-121). Hershey PA: IGI Global. 

Moura, A., & Carvalho, A. A. (2010). Twitter: A productive and learning tool for the SMS generation. In Cassie M. Evans (Ed.), Internet Issues: Blogging, the Digital Divide and Digital Libraries (pp. 199-214). Nova Science Publishers.

Moura, A., & Carvalho, A. A. (2009). Mobile learning: two experiments on teaching and learning with mobile phones. In R. Hijón-Neira (Ed.), Advanced Learning (pp. 89-103). Vukovar, Croatia: In-Tech.

Carvalho, Ana Amélia; Aguiar, Cristina; Santos, Henrique; Oliveira, Lia; Marques, Aldina & Maciel, Romana (2009). Podcasts in Higher Education: Students and Teachers Perspectives. In A. Tatnall & A. Jones (Eds.), Education and Technology for a Better World (pp. 417-426). Berlin: Springer.

 Carvalho, Ana Amélia, Lustigova, Zdena & Lustig, Frantisek (2009). Integrating new technologies into blended learning environments. In E. Stacey & P. Gerbic (Eds.), Effective Blended Learning Practices: Evidence-Based in Perspectives in ICT-Facilitated Education (pp. 79-104). Hershey, Pennsylvania: IGI Global.

Carvalho, Ana Amélia Amorim & Cruz, Sónia (2008). A WebQuest about Tutankhamen. In A. Mendes, R. Costa e I. Pereira (eds), Computers and Education – Towards Educational Change and Innovation (pp. 207-218). London: Springer.

Pedrosa, Raquel; Valente, Joana; Rocha, Filipe & Carvalho, Ana Amélia (2008). Contextual Online Learning: a proposal. In A. Mendes, R. Costa e I. Pereira (eds), Computers and Education – Towards Educational Change and Innovation (pp. 103 -114). London: Springer. 

Carvalho, A. A. (2011). A Teoria da Flexibilidade Cognitiva e o Modelo Múltiplas Perspectivas. In M. Leão (ed.), Tecnologias na Educação: uma abordagem crítica para uma atuação prática (pp. 17-42). Recife: UFRPE. 

Carvalho, A. A. A. (2014). O Modelo Múltiplas Perspectivas para Ensino a Distância. In E. Arruda (Org.), Educação a Distância no Brasil: A Pedagogia em foco (pp. 27-48). Uberlância: EDUFU, vol. 2. 

Carvalho, A. A. A (2014). Na era mobile learning: fomentar a aprendizagem dos nativos digitais. In R. Momesso, F. E. P. Assolini, L. F. Curcino, F. V. Burlamaque, & G. M. Palma (orgs), Das práticas do ler e escrever : ao universo das linguagens, códigos e  tecnologias (pp. 353-379). Porto Alegre : CirKula. 

Momesso, M.R., Yoshimoto, E., Carvalho, A. A., Diegues, V., &  Meireles, M. (2016). Audioler nas tramas do discurso: a escrita da cultura da escuta. In M. R. Momesso, E. Yoshimoto, A. A. Carvalho, A. A., V. Diegues, &  M. Meireles (0rgs.) Educar com podcasts e audiobooks (pp. 23-55). Porto Alegre: Cirkula. 

Oliveira, M. M. L., & Carvalho, A. A. (2016). Podcasts para Orientar a Visita ao Museu. In M. R. Momesso, E. Yoshimoto, A. A. Carvalho, A. A., V. Diegues, &  M. Meireles (0rgs.) Educar com podcasts e audiobooks (pp. 139-146). Porto Alegre: Cirkula.

Carvalho, A. A. (2016). Podcasts na educação: diálogos e experiências. In M. R. Momesso, E. Yoshimoto, A. A. Carvalho, A. A., V. Diegues, &  M. Meireles (0rgs.) Educar com podcasts e audiobooks (pp. 91-94). Porto Alegre: Cirkula.

 

Proceedings (Editor)

Flores, M. A., Carvalho, A. A., Fernandes, S., Ferreira, F. I., Vilaça, T., Alves, P., Barca, I., Afonso, A. S., Viana, I., Gomes, C., & Pereira, D. (eds) (2011).  Proceedings of the 15TH Biennial of the International Study Association on Teachers and Teaching (ISATT), Back to the Future: Legacies, Continuities and Changes in Educational Policy, Practice and Research. Braga: CIEd, Universidade do Minho.

 

Papers in Proceedings

 Araújo, I., & Carvalho, A. A. (2018). Empowering Teachers to apply gamification. Computers in Education (SIIE), 2017 International Symposium on.IEEE Xplore. DOI: 10.1109/SIIE.2017.8259668

Ferreira, A. P., Marques, C. G., Vieira, A.C., Manso, A., & Carvalho, A. A. A. (2018). The national programme for school success promotion and the role of technology: Challenges for teacher training.  Computers in Education (SIIE), 2017 International Symposium on.IEEE XploreDOI: 10.1109/SIIE.2017.8259654 

 Fernandes, S., Pessôa, M. T., & Carvalho, A. A. (2017). Evaluation of an Online Training Course for Learners with Specific Learning Differences: findings from an International Project. 9th annual International Conference on Education and New Learning TechnologiesEDULEARN (pp. 9665-9671). 3-5 July, 2017, Barcelona, Spain. ISBN: 978-84-697-3777-4.

 

[ai-106  Araújo, I., & Carvalho, A. A. (2017). Capacitar professores para o uso da gamificação. In C. Ponte, J. M. Dodero & M. J. Silva (Orgs.), Atas do XIX Simpósio Internacional de Informática Educativa e VIII Encontro do CIED – III Encontro Internacional (pp. 264-269). Lisboa: CIED – Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais.

 [ai-10   Ferreira, A. P., Marques, C. G., Vieira, A.C., Manso, A., & Carvalho, A. A. A. (2017). O Programa Nacional de Promoção do Sucesso Escolar e o papel da tecnologia: desafios para a formação contínua de professores. In C. Ponte, J. M. Dodero & M. J. Silva (Orgs.), Atas do XIX Simpósio Internacional de Informática Educativa e VIII Encontro do CIED – III Encontro Internacional (pp. 240-245). Lisboa: CIED – Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais.

 [ai-104 Marques, C. G., Carvalho, A. A. A., Ferreira, A. P., Manso. A., & Morgado, F. (2017). Improving Reading Literacy with an Immersive Learning App. In D. Beck, C. Allison, L. Morgado, J. Pirker, F. Khosmood, J. Richter & C. Gütl  (Eds.),   Proceedings from the Third Immersive Learning Research Network Conference (iLRN 2017 Coimbra)  (pp. 80-91). Graz: Verlag der Technischen Universität Graz. (ISBN: 978-3-85125-530-0, DOI: 10.3217/978-3-85125-530-0)

 [ai-103 Cavadas, C., Godinho, W., Machado, C., & Carvalho, A. A. (2017).  Quizzes como estratégia de aprendizagem ativa: um estudo com estudantes de Ciências Farmacêuticas/ Quizzes as active learning strategy: a study with students of Pharmaceutical Sciences.  CISTI'2017 - 12ª Conferência Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação / Information Systems and Technologies (CISTI), 2017. DOI: 10.23919/CISTI.2017.7975894

Carvalh   Carvalho, A. A., & Machado, C.T. (2017). Flipped Classroom and Quizzes to motivate learning: students’ perspectives/ Flipped Classroom e Quizzes como Motivadores de Aprendizagem: perspetivas dos estudantes universitários. CISTI'2017 - 12ª Conferência Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação/ Information Systems and Technologies (CISTI), (pp. 752-757). AISTI. DOI: 10.23919/CISTI.2017.7975851

[ai-101  Carvalho, A. A. (2016). Learning through a mobile game: reactions of undergraduate students. ECER'2016 (4 pags).

[ai-100  Cruz, S., Carvalho, A.A., & Araújo, I. (2015). 1910: Um jogo mobile para reviver a Implantação da República em Portugal. In  M. do R. Rodrigues, M. L. Nistal, & M. Figueiredo (Eds.), Atas do XVII Simpósio Internacional de Informática Educativa (pp. 219-226). Setúbal: Escola Superior de Educação – Instituto Politécnico de Setúbal.

[ai-99]   Barros, C., & Carvalho, A. A. (2015). Tempoly: a game designed to learn polynomial operations. In  M. do R. Rodrigues, M. L. Nistal, & M. Figueiredo (Eds.), Atas do XVII Simpósio Internacional de Informática Educativa (pp. 320-327). Setúbal: Escola Superior de Educação – Instituto Politécnico de Setúbal.

 [ai-98] Cruz, S., Carvalho, A.A., & Araújo, I. (2015). Learning History: a gamified activity for mobile devices. In Andrej Brodnik & Cathy Lewin (Eds.) (2015). A New Culture  of Learning: Computing and next Generations. IFIP TC3 Working Conference - Proceedings (pp.82-91). Vilnius: Vilnius University.

[ai- 97] Carvalho, A. A., Araújo, I., & Moura, A. (2015). A mobile game for engaging students on the study of the novel “Os Maias” In A. Rocha, A. Martins, G. P. Dias, L. P. Reis, & M. P. Cota (Eds.), Sistemas e Tecnologias de Informação - Atas da 10a Conferência Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, Tomo 2 (pp. 1267–1274). Águeda: AISTI & Universidade de Aveiro. Retrieved from http://www.aisti.eu/cisti2015 DOI: 10.1109/CISTI.2015.7170611 

 

 [ai-96] Santos, I., & Carvalho, A. A.(2015). O modelo bietápico na formação de professores: um estudo sobre a integração do Moodle nas práticas letivas. In  I. Tomé (Coord), Atas da X Conferência Internacional EUTIC2014 – O Papel das TIC no Design de Processos Informacionais e Cognitivos (pp.415-4245), 22-24 outubro. Lisboa: CITI – Centro de Investigação para Tecnologias Interactivas, FCSH, UNL.

[ai-95] Guimarães, D., & Carvalho, A. A.(2015). A utilização do Quadro Interativo Multimédia e as Reações dos alunos. In  I. Tomé (Coord), Atas da X Conferência Internacional EUTIC2014 – O Papel das TIC no Design de Processos Informacionais e Cognitivos (pp.87-95), 22-24 outubro. Lisboa: CITI – Centro de Investigação para Tecnologias Interactivas, FCSH, UNL.

  Barros Barros, C., & Carvalho, A. (2015). Learning Polynomial Operations: A Game Based on Students' Preferences. In D. Slykhuis & G. Marks (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2015 (pp. 2633-2638). Chesapeake, VA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). [http://www.editlib.org/p/150365/]

 Carval  Carvalho, A. A., Zagalo, N., & Araujo, I. (2015). From Games Played by Secondary Students to a Gamification Framework. In D. Slykhuis & G. Marks (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2015 (pp. 737-744). Chesapeake, VA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). [http://www.editlib.org/p/150080/]

 CarvaC Carvalho, A. A., & Araújo, I. C. (2014). Digital games played by Portuguese students: Gender differences. In 2014 9th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI) (pp. 1–6). IEEE. doi:10.1109/CISTI.2014.6877076 

 Carval   Carvalho, A. A., Araujo, I. C., & Zagalo, N. (2014). A Framework for Gamified Activities Based on Mobile Games Played by Portuguese University Students. In P. Kommers, T. Issa, D.-F. Chang, & P. Isaías (Eds.), Proceedings Of The International Conferences On Educational Technologies (ICEduTech 2014) (pp. 89–96). New Taipei City: IADIS.

Carvalh  Carvalho, A. A., & Araújo, I. (2014). Jogos Digitais que os Estudantes Portugueses Jogam: diferenças de género. In A. Rocha, D. Fonseca, E. Redondo, L. P. Reis, & M. P. Cota (eds.), Sistemas Y Tecnologias de la Información, (pp. 969 -974), vol. I Artículos, tomo 2. AISTI. [ISBN 978-989-98434-2-4.]

Carvalho, A. A., & Araújo, I. C. (2013). Dispositivos móveis mais utilizados por alunos do 3º CEB para jogar. In M. J. Marcelino, M. C. A. Gomes, & A. J. Mendes (Eds.), Atas SIIE13: XV Simpósio Internacional de Informática Educativa (pp. 69-74). Viseu, Portugal. Santos, M. I., & Carvalho, A.A. (2013). Formação de Professores em LMS: o Modelo Bietápico.  In M. J. Marcelino, M. C. A. Gomes, & A. J. Mendes (Eds.), Atas SIIE13: XV Simpósio Internacional de Informática Educativa (pp. 233-238). Viseu. 

Trindade, S., Carvalho , J., & Carvalho, A. A. (2013). History at the fingertips. In N. Reynolds and M. Webb (Orgs). X World Conference on Computers in Education, Vol. 2 (pp. 51-60). Torun: Uniwersystet Mikolaja Kopernika.

 Guimarães, D., & Carvalho, A. A. A. (2013). The Technological Plan for Education and the ICT Teachers’ Certification in Portugal: a case study about the use of Interactive Whiteboards. In N. Reynolds, and M. Webb (Orgs). X World Conference on Computers in Education, Vol. 2 (pp. 173 – 183).Torun: Uniwersystet Mikolaja Kopernika.

 Santos, I, & Carvalho, A. A. A. (2013). A Two Stage Model of Teachers' Training in Learning Management Systems. In N. Reynolds, and M. Webb (Orgs). WCCE 2013 – X World Conference on Computers in Education, Vol. 1- Research Papers (pp. 132-140). Torun: Uniwersystet Mikolaja Kopernika.

 Marques, C. G., & Carvalho, A. A. A. (2012). Criação de Objetos de Aprendizagem no Domínio das Ciências Documentais. In In F. J. Garcia, L. Vicent, M. Ribó, A. Climent, J. L. Sierra, & A. Sarasa (Eds.), Actas del XIV Simposio Internacional de Informática Educativa (SIIE 2012) - 2012 International Symposium on Computers in Education (pp. 71-74). Andorra La Vella, Andorra: Publicaciones La Salle, La Salle Open University.

  Guimarães, Daniela, & Carvalho, Ana Amélia Amorim (2011). A Formação de Professores em Quadros Interactivos Multimédia: Reacção de Três Grupos de Formandos. In A. Barca, M. Peralbo, A. Porto, J. Brenlla, B. Duarte da Silva, & L. Almeida (Orgs), XI Congresso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía (pp. 701-711). Coruña: Universidade da Coruña. [http://hdl.handle.net/1822/15945]

 Carvalho, A. A. A. (2011). Laptops for Students: Strength and Weakness of the Portuguese Initiatives. In M. A. Flores, A. A. Carvalho, S. Fernandes, F. I. Ferreira, T. Vilaça, P. Alves, I. Barca, A. S. Afonso, I. Viana, C. Gomes & D. Pereira, D. (orgs),  Proceedings of the 15TH Biennial of the International Study Association on Teachers and Teaching (ISATT), Back to the Future: Legacies, Continuities and Changes in Educational Policy, Practice and Research (pp. 878-883). Braga: CIEd, Universidade do Minho. [http://hdl.handle.net/1822/15931]

 Jesus, A., & Carvalho, A. A. (2011). Producing Digital Storytelling to Improve Foreign Language Learning: a Multimodal and Intersemiotic Approach. In T. Bastiaens & M. Ebner (Eds.), Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2011 (pp. 3569-3578). Chesapeake, VA: AACE. [http://hdl.handle.net/1822/15934]

 Carneiro, A., & Carvalho, A. A. (2011). A Study about WebQuest: the importance of the Process in Group Work. In T. Bastiaens & M. Ebner (Eds.),  Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2011 (pp. 3543-3548). Chesapeake, VA: AACE. [http://hdl.handle.net/1822/15923]

Carvalho, A. A. (2010). ICT in Teacher Education: Developing Key Competencies in Face-to-Face and Distance Learning. In N. Reynolds & M. Turcsányi-Szabó (Eds.), Key Competencies in the knowledge Society- IFIP TC3 International Conference. World Computer Conference (pp. 23-34). Berlin: Springer.

Marques, C. G., & Carvalho, A. A. (2010). Application of the Multiple Perspective Model in an Undergraduate Course. In N. Reynolds & M. Turcsányi-Szabó (Eds.), Key Competencies in the knowledge Society- IFIP TC3 International Conference. World Computer Conference (pp. 269-280). Berlin: Springer.

Moura, A., & Carvalho, A. A. (2010). Mobile Learning: using SMS in Educational Contexts. In N. Reynolds & M. Turcsányi-Szabó (Eds.), Key Competencies in the knowledge Society- IFIP TC3 International Conference. World Computer Conference (pp. 281-291). Berlin: Springer.

Marques, C. G. C., & Carvalho, A. A. A. (2010). Iniciativas de Normalização em e-Learning: Destaque para as normas ISO/IEC 19796. In J. R Hilera, F. Cervantes & L. Bengochea (Eds.), Libro de Actas del I Congreso Iberoamericano sobre Calidad de la Formación Virtual (CAFVIR 2010) (pp. 419-426). Alcalá de Henares, Madrid: Servicio de Publicaciones Universidad de Alcalá.

Gomes, T. S. L., & Carvalho, A. A. A. (2010). Os MMOG como Ambientes Educativos: uma análise de Conteúdo dos Jogos Ikariam, Ogame Gladiatus e Metin2 e dos Fóruns Oficiais In A. Dalben, J. E. Pereira, L. F. Leal e L. Santos (Orgs.), Anais do XV ENDIPE - Encontro nacional de Didatica e Prática de Ensino (18 págs). Belo Horizonte. Disponível em http://www.fae.ufmg.br/endipe/cdrom.zip

Moura, A., & Carvalho, A. A. (2010). Mobile phone appropriation and pedagogical mediation by students in educational contexts. In G. Parker (Ed.), MoLeNet: Mobile Learning Conference 2009 - Research papers. London: LSN.

Cruz, Sónia & Carvalho, Ana Amélia (2009). IICT model: a pedagogical strategy for education. In A. M. Vilas; A. S. Martín; J. M. González, & J. A. M. González, (Orgs.), Research, Reflections and Innovation in Integrating ICT in Education (pp. 212-216). Badajoz: Formatex, vol.1.

Kukulska-Hulme, Agnes; Pettit, John; Bradley, Linda; Carvalho, Ana; Herrington, Anthony;  Kennedy, David & Walker, Aisha (2009). An International Survey of Mature Students' Uses of Mobile Devices in Life and Learning. In D. Metcalf, A. Hamilton & C. Graffeo  (Eds.), Proceedings of mLearn 2009: 8th World Conference on Mobile and Contextual Learning (p. 143). The University of Central Florida.

Maciel, Romana & Carvalho, Ana Amélia (2009). Avaliação da Usabilidade do Portal Educativo PlanetaGeo: Testes Realizados com o Eye-Tracking. In M. C. Gomes, A. J. Mendes & M. J. Marcelino (Eds), Actas XI Simpósio Internacional de Informática Educativa. Coimbra: Flor de Utopia, sem paginação. [http://hdl.handle.net/1822/9999]

Pinto, Ricardo & Carvalho, Ana Amélia (2009). Avaliação da Usabilidade e da Acessibilidade do Site de Matemática: RPEDU. In M. C. Gomes, A. J. Mendes & M. J. Marcelino (Eds.), Actas XI Simpósio Internacional de Informática Educativa. Coimbra: Flor de Utopia, sem paginação. [http://hdl.handle.net/1822/10003]

Cruz, Sónia & Carvalho, Ana Amélia (2009). O Modelo ITIC: Uma estratégia pedagógica para o ensino-aprendizagem na escolaridade básica. In M. C. Gomes, A. J. Mendes & M. J. Marcelino (Eds.), Actas XI Simpósio Internacional de Informática Educativa. Coimbra: Flor de Utopia, sem paginação. [http://hdl.handle.net/1822/10000]

Carvalho, Ana Amélia & Gomes, Tiago (2009). Portal de Avaliação de Software Educativo Multimédia e Jogos: convite à partilha de práticas em contexto. In B. Silva, L. Almeida, Alfonso Barca & M. Peralbo (Orgs.), Actas do X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia (pp.5951-5961). Braga: CIEd, Universidade do Minho.

Gomes, Tiago & Carvalho, Ana Amélia (2009). O Potencial Educativo dos Massively Multiplayer Online Games: uma avaliação dos jogos Metin2, Ikariam, Ogame e Gladiatus. In B. Silva, L. Almeida, A. Barca e M. Peralbo (Orgs.), Actas do X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia (pp.5891-5904). Braga: CIEd, Universidade do Minho.

Carvalho, Ana Amélia, Aguiar, Cristina & Maciel, Romana (2009). A Taxonomy of Podcasts and its Application to Higher Education. In Damis, H. & Creanor, L. (Eds.), ALT-C – Conference Proceedings (pp. 132- 140). ALT.

Carvalho, Ana Amélia, Aguiar, Cristina, Santos, Henrique, Oliveira, Lia,  Marques, Aldina, & Maciel, Romana (2009). Podcasts in Higher Education: Students and Teachers Perspectives. In Elder Rizzon Santos, Evandro Manara Miletto & Marta Turcsanyi-Szabo (eds.), Proceedings of 9th WCCE – IFIP World Conference on Computers in Education, s.p.

Carvalho, Ana Amélia & Aguiar, Cristina (2009). Impact of Podcasts in Teachers Education: from Consumers to Producers. In Proceedings of SITE- Society for Information Technology & Teacher Education (pp. 2473-2480). Chesapeake: AACE. [http://hdl.handle.net/1822/9920]

Carvalho, Ana Amélia; Aguiar, Cristina; Carvalho, Carla J. & Cabecinhas, Rosa  (2008). Influence of Podcasts Characteristics on Higher Students’ Acceptance. In C. J. Bonk, M. M. Lee & T.H. Reynolds (Eds.), Proceedings of E-Learn (pp. 3625-3633). Chesapeake: AACE.

Marques, Célio Gonçalo & Carvalho, Ana Amélia (2008). Experiências Pedagógicas de Utilização de Ferramentas da Web 2.0 no Ensino Superior. In J. A. V. Iturbide, F. J. G. Peñalvo & A. B. G. González (Eds.), X Simposio Internacional de Informática Educativa (SIIE08). Salamanca: Ediciones Universidad Salamanca, s.p. [http://hdl.handle.net/1822/8566]

Marques, Célio Gonçalo & Carvalho, Ana Amélia (2008). Criação de Objectos de Aprendizagem de acordo com o Modelo Múltiplas Perspectivas para Estruturar Objectos de Aprendizagem. In J. A. V. Iturbide, F. J. G. Peñalvo & A. B. G. González (Eds.), X Simposio Internacional de Informática Educativa (SIIE08). Salamanca: Ediciones Universidad Salamanca, s.p.

Marques, Célio Gonçalo, Campos, R. & Carvalho, Ana Amélia (2008). Uma Proposta de Pesquisa de Objectos de Aprendizagem baseada em Metadados. In J. A. V. Iturbide, F. J. G. Peñalvo & A. B. G. González (Eds.), X Simposio Internacional de Informática Educativa (SIIE08). Salamanca: Ediciones Universidad Salamanca, s.p.

Gomes, Tiago & Carvalho, Ana Amélia (2008). Portal @ - Avaliação de Software Educativo Multimédia e de e-jogos. In J. A. V. Iturbide, F. J. G. Peñalvo & A. B. G. González (Eds.), X Simposio Internacional de Informática Educativa (SIIE08). Salamanca: Ediciones Universidad Salamanca, s.p.

Carvalho, Ana Amélia Amorim (2008). Master Students’ Reactions to Peer Review. In 53rd World Assembly of International Council on Education for Teaching. International Yearbook on Teacher Education (pp 139- 146). Wheeling, IL: ICET. [http://hdl.handle.net/1822/8568]

Moura, Adelina & Carvalho, Ana Amélia (2008). Mobile learning: teaching and learning with mobile phone and podcasts. In 8th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, 2008 (ICALT 2008) (pp. 631-633). Washington: IEEE Computer Society.

Moura, Adelina & Carvalho, Ana Amélia (2008). Génération Mobile: Environnement d'Apprentissage Supporté par des Technologies Mobiles (EASTM). iLearning Forum 2008 (pp. 107-110). EIfEL: European Institute for E-Learning. Disponível em http://www.pedagogy.ir/images/pdf/ilearning-forum-2008.pdf

Carvalho, Ana Amélia, Cruz, Sónia & Moura, Adelina (2008). Pedagogical Potentialities of Podcasts in Learning – reactions from k-12 to university students in Portugal. In S. Wheeler, D. Brown & A. Kassam (Eds.), Conference Proceedings of LYICT 2008. Joint Open and Working IFIP Conference: ICT and Learning for the Net Generation (pp. 23-32). Kuala Lumpur, Malaysia: IFIP with Open University of Malaysia. [http://hdl.handle.net/1822/8680]

Moura, Adelina & Carvalho, Ana Amélia (2008). Mobile Learning with Cell Phones and Mobile Flickr: an experience in a secondary school. In I. A. Sánchez & P. Isaías (Eds.), Proceedings of the IADIS International Conference – Mobile Learning 2008 (pp. 216-220). IADIS.

Carvalho, Ana Amélia Amorim (2008). Abordar a Complexidade através da Reflexão e da Desconstrução: implicações na Estruturação de Objectos de Aprendizagem. In Júlia Ferreira & Ana Raquel Simões (Orgs.), Actas do XV Colóquio AFIRSE – Complexidade: um novo paradigma para investigar e intervir em educação?/Actes. Lisboa: AFIRSE, s.p.

Carvalho, Ana Amélia Amorim (2007). Multiple Perspectives Learning Object: A Model to Promote Cognitive Flexibility. Online Educa Moscow, s.p.

Carvalho, Ana Amélia Amorim (2007). Looking for a Model to structure Learning Objects: MPLO (Multiple-Perspectives Learning Objects). In Theo Bastiaens & Saul Carliner (Eds.), Proceedings of E-Learn 2007 World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, & Higher Education (pp. 37-45). Chesapeake, VA: Association for the Advancement of Computing in Education.

Oliveira, Lia; Carvalho, Ana Amélia; Santos; Leonel & Amaral, Luis (2007). Production of Broadband Educational Content: Presentation of the PLOW Project. In Theo Bastiaens & Saul Carliner (Eds.), Proceedings of E-Learn 2007 World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, & Higher Education (pp. 137-143). Chesapeake, VA: Association for the Advancement of Computing in Education.

Carvalho, Ana Amélia Amorim (2007). A Model to Structure Learning Objects: MPLO (Multiple-Perspectives Learning Objects).  In C. Abbott & Z. Lustigova (Eds.), ITET’ 2007 – Information Technology for Education and Training (pp. 6-15). Prague: ETIC Prague.

Pereira, Luís & Carvalho, Ana Amélia (2007). Is it really possible to teach with videogames? In Igor Mayer & Hanneke Mastik (Eds.), Organizing and Learning through Gaming and Simulation. Proceedings of Isaga 2007 (pp. 281-287). Delft: Eburon Delft.

Moura, Adelina & Carvalho, Ana Amélia (2007). Aprender Línguas Estrangeiras no Second Life: Reacções dos Alunos ao Ambiente. In Maria José Marcelino & Maria João Silva (Orgs.), Actas do IX Simpósio Internacional de Informática Educativa (pp. 7-12). Porto: Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto.

Cruz, Sónia & Carvalho, Ana Amélia (2007). Produção de Vídeo com o Movie Maker: um Estudo sobre o Envolvimento dos Alunos de 9º Ano na Aprendizagem. In Maria José Marcelino & Maria João Silva (Orgs.), Actas do IX Simpósio Internacional de Informática Educativa (pp. 241-246). Porto: Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto.

Barbosa, Sandra Daniela & Carvalho, Ana Amélia (2007). Serviços Educativos Online nos Museus Portugueses. In Maria José Marcelino & Maria João Silva (Orgs.), Actas do IX Simpósio Internacional de Informática Educativa (pp. 313-318). Porto: Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto.

Moura, Adelina & Carvalho, Ana Amélia (2007). Learning anywhere, anytime through a laptop: a pilot study in a secondary school. In I. A. Sánchez (Ed.), IADIS International Conference Mobile Learning (mLearning 2007) (pp. 184-188). Lisboa: IADIS.

Cruz, Sónia & Carvalho, Ana Amélia (2007). Podcast: a powerful web tool for learning history. In M. Nunes & M. McPherson (Eds). IADIS International Conference, e-Learning 2007- Proceedings (pp. 313-318). Lisboa: IADIS.

Moura, Adelina & Carvalho, Ana Amélia (2007). Aprendizagem Colaborativa através de Mapas Conceptuais. In A. Barca, M. Peralbo, A. Porto, B. Duarte da Silva & L. Almeida (Eds.), IX Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía (pp. 1010-1021). Coruña: Universidade da Coruña.

Cruz, Sónia & Carvalho, Ana Amélia (2007). Pesquisa na Web através de uma Caça ao Tesouro: um estudo com alunos do 9.º ano. In A. Barca, M. Peralbo, A. Porto, B. Duarte da Silva & L. Almeida (Eds.), IX Congresso Galego-Portugués de Psicopedagoxía (pp. 3236-3247). Coruña: Universidade da Coruña.

Carvalho, Ana Amélia (2006). Students’ Reactions to the Integration of Weblogs and WebQuests in a Master Education Course. In V. Dagiene & R. Mittermeir (Eds.), Information Technologies at School – 2nd International Conference - (pp. 246-252). Vilnius: Institute of Mathematics and Informatics.

Bastos, Ana Maria & Carvalho, Ana Amélia Amorim (2006). A Utilização das Tecnologias da Informação e da Comunicação nas Escolas do 1º Ciclo do Ensino básico. In L. Alonso, L. González, B. Manjón & M. Nistal (Eds.), 8th Internacional Symposium on Computer in Education. León: Universidad de León, Vol 2, 213 -221.

Moura, Adelina & Carvalho, Ana Amélia Amorim (2006). Podcast: para uma Aprendizagem Ubíqua no Ensino Secundário. In L. Alonso, L. González, B. Manjón & M. Nistal (Eds.), 8th Internacional Symposium on Computer in Education (pp. 379-386). León: Universidad de León, Vol 2.

Cruz, Sónia Catarina & Carvalho, Ana Amélia Amorim (2006). Integração do blog no processo de ensino aprendizagem: percepções dos alunos. In L. Alonso, L. González, B. Manjón & M. Nistal (Eds.), 8th International Symposium on Computers in Education (pp. 181-188). León: Universidad de León, vol.2.

Moura, Adelina & Carvalho, Ana Amélia Amorim (2006). Podcast: uma ferramenta para usar dentro e fora da sala de aula. In Rui José & Baquero C, (Eds.), Conference on Mobile and Ubiquitous Systems (CSMU 2006) (pp. 155-158). Guimarães: Universidade do Minho.

Carvalho, Ana Amélia Amorim (2006). WebQuests and Blogs in Teachers’ Education: postgraduate students’ reactions. In D. Kumar & J. Turner (Eds.), Education for the 21st Century: Impact of ICT and Digital Resources (p. 424). IFIP 19th World Computer Congress, TC-3, Education. New York: Springer.

Carvalho, Ana Amélia Amorim (2006). Learning Objects Structured According to Cognitive Flexibility Theory. In 22nd ICDE (International Council for Open and Distance Education) World Conference on Distance Education. Rio de Janeiro, Brasil: ICDE, s.p.  

Simões, Alcino & Carvalho, Ana Amélia (2005). Produção de um Site Pessoal e Temático. In António Mendes, Isabel Pereira e Rogério Costa (Eds.), Simpósio Internacional de Informática Educativa (pp. 501-506). Leiria: Escola Superior de Educação de Leiria.

Carvalho, Ana Amélia & Pereira, Luís (2005). A Pesquisa na Web através de Ferramentas do Motor de Busca Google. In António Mendes, Isabel Pereira e Rogério Costa (Eds.), Simpósio Internacional de Informática Educativa (pp. 195-199). Leiria: Escola Superior de Educação de Leiria.

Cruz, Sónia & Carvalho, A. A. (2005). Uma Aventura na Web com Tutankhamon. In António Mendes, Isabel Pereira e Rogério Costa (Eds.), Simpósio Internacional de Informática Educativa (pp. 201-206). Leiria: Escola Superior de Educação de Leiria.

Marques, Célio Gonçalo & Carvalho, Ana Amélia (2005). O Fórum como Meio de Reflexão na Aprendizagem do Módulo de Arquitectura de Computadores. In António Mendes, Isabel Pereira e Rogério Costa (Eds.), Simpósio Internacional de Informática Educativa (pp. 183-188). Leiria: Escola Superior de Educação de Leiria.

Pedrosa, R.; Valente, J.; Rocha, F.; Carvalho, A. A. (2005). Modelo de Aprendizagem Contextual Online: uma proposta. In António Mendes, Isabel Pereira e Rogério Costa (Eds.), Simpósio Internacional de Informática Educativa (pp. 257-262). Leiria: Escola Superior de Educação de Leiria.

Guimarães, D., & Carvalho, A. A.  (2005). Aprender sobre Polinómios através da WebQuest. In Bento Silva & Leandro Almeida (Coords.), Actas do VIII Congresso Galaico-Português de Psicopedagogia (pp. 709-724). Braga: CIEd.

Afonso, R. W., & Carvalho, A. A. (2005). Melhorar a Qualidade do Software Educativo Multimédia: contributos de um estudo. In Bento Silva & Leandro Almeida (Coords.), Actas do VIII Congresso Galaico-Português de Psicopedagogia (pp. 2473-2488). Braga: CIEd.

Morgado, J. C., Carvalho, A. A.; Costa, M. J, & Flores, M. A. (2005). Formação Docente em Contexto Universitário: um estudo em curso na Universidade do Minho. In Bento Silva & Leandro Almeida (Coords.), Actas do VIII Congresso Galaico-Português de Psicopedagogia (pp. 2045-2056). Braga: CIEd.

Carvalho, A. A. A. (2004). Avaliar a Usabilidade da Plataforma FleXml: descrição dos testes realizados com utilizadores. In Ximena Barrientos (Ed.), Actas do VII Congreso Iberoamericano de Informática Educativa (pp. 197-206). Monterrey: Universidad de Monterrey.

Carvalho, A. A., & Pereira, V. (2004). A Web-based learning platform to promote cognitive flexibility through deconstruction and reflection. In Janice Nall & Robby Robson (Eds.), E-Learn 2004 –World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, & Higher Education (pp. 1120-1126). Norfolk, VA: Association for the Advancement of Computing in Education.

Marques, C. G., & Carvalho, A. A. A. (2004). Aprender Arquitectura de Computadores através de um Hiperdocumento: reacções dos alunos aos princípios da Teoria da Flexibilidade Cognitiva. In Juan Sanchez Pérez et al. (Eds.), Artículos Revisados del VI Simpósio Internacional de Informática Educativa – SIIE’2004. Cáceres: Universidad de Extremadura, s.p.

Sousa, A. A. & Carvalho, A. A. A. (2004). Aplicação da Teoria da Flexibilidade Cognitiva ao 1º Ciclo do Ensino Básico: descrição do estudo sobre o hiperdocumento “Os Defensores do Ambiente”. In Juan Sanchez Pérez et al. (Eds.), Artículos Revisados del VI Simpósio Internacional de Informática Educativa – SIIE’2004. Cáceres: Universidad de Extremadura, s.p.

Carvalho, A. A. A. (2003). Portuguese Postgraduate Teachers’ Opinion about designing a WebQuest: a descriptive study. In David Lassner and Carmel McNaught (Eds.), Proceedings of ED-MEDIA 2003, World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications (pp. 2296-2303). Norfolk, VA: AACE.

Carvalho, A. A. A. (2003). WebQuest: um desafio para professores. In Albano Estrela & Júlia Ferreira (Orgs.), XII Colóquio da AFIRSE/AIPELF: A Formação de Professores à Luz da Investigação, vol. II (pp. 732-740). Lisboa: AFIRSE.

Carvalho, A. A. A.; Pinto, C. S.; Baptista, A. A., & Monteiro, P. M. (2002). Desenvolvimento de Flexibilidade Cognitiva através da plataforma Web FleXml: an integrated distance learning tool to improve cognitive flexibility. In J. A. Carvalho, A. Hubler & A. A. Baptista (Eds.), Proceedings of the 6th International ICCC/IFIP Conference on Electronic Publishing (pp. 115-124). Berlin: VWF. 

Carvalho, A. A. A., & Gonçalves, N. A. (2001). Realidade Virtual: potencialidades educativas. In Albano Estrela & Júlia Ferreira (Orgs.) Actas do X Colóquio da AFIRSE/ AIPELF (pp. 344-353). Lisboa: s. ed.

Carvalho, A. A. A. (2001). Knowledge deconstruction and anchors to promote collaborative learning in a web course. In ATEE’2001 - Association for Teacher Education in Europe. Estocolmo. Texto publicado em http://www.lhs.se/atee/papers/RDC_6.doc

Carvalho, A. A. A. (2001). Usability Testing of Educational Software: methods, techniques and evaluators. Actas do 3º Simpósio Internacional de Informática Educativa (pp. 139-148). Viseu: Escola Superior de Educação, Instituto Superior Politécnico de Viseu.

Carvalho, A. A. A. (2001). Foguetão 2000, Foguetão 2001 e Foguetão 2002: uma análise da tríade. In Bento Silva & Leandro de Almeida (Orgs.), Actas do VI Congresso Galaico-Português de Psicopedagogia (pp. 295-308). Braga: Centro de Estudos de Educa&